• Arbeidet, som var planlagt å ta 10 måneder, ble fullført på bare seks uker

ACCIONA og partnerne i MossIA ANS-arbeidsfellesskapet har nå fullført arbeidet som krevde at jernbanestrekningen Sandbukta – Moss – Såstad måtte holdes stengt i sommer. Arbeidet, som var nøye planlagt i mer 10 måneder, ble utført på kun seks uker.

Anleggsarbeidet ble utført der dagens jernbane vil møte fremtidens jernbane. Nå fortsetter arbeidet med å bygge det 10 kilometer lange dobbeltsporet.

MossIA ANS fullfører arbeidet

Arbeidsfellesskapet MossIA, som består av selskapene ACCIONA og Implenia Norge AS, ble engasjert av oppdragsgiver Bane NOR for å bygge ut InterCity-satsingen i Sør-Norge. Prosjektet involverer bygging av to tunneler, som skal fullføre jernbanen mellom Sandbukta i nord og Såstad i sør.

- Jeg er imponert over arbeidsfelleskapets prestasjoner så langt. Dette lover godt for det videre arbeidet, og jeg er overbevist om at MossIA vil levere en toppmoderne jernbane til Bane NOR, sier Huberto Moreno, administrerende direktør for anleggsvirksomheten til ACCIONA.

Moreno besøkte prosjektet 5. september. Under besøket bekreftet han at ACCIONA vil fortsette arbeidet med det komplekse prosjekt.

- For ACCIONA er det viktig å alltid levere høy kvalitet i alle prosjekter vi er involvert i. Det gjør vi gjennom å ta i bruk løsninger som fremmer bærekraft, teknologisk utvikling og målbar lokal verdiskaping. I Norge kombinerer vi internasjonal ekspertise med lokal kunnskap, som ruster oss til å ta på oss enda større oppgaver i fremtiden, sier Huberto Moreno.

Godt samarbeid med Bane NOR

Prosjektet har tilbakelagt en krevende periode etter at Bane NOR kansellerte én kilometer av arbeidene i Moss sentrum i februar, som følge av blant annet utfordrende grunnforhold. Selv om kanselleringen resulterte i utfordringer for prosjektet, går de resterende ni av 10 kilometerne som planlagt med full fremdrift i begge tunnelene. MossIA har fremdeles et godt samarbeid med Bane NOR, og prosjektet går videre med en ny avtale.