• Arbeidsfellesskapet ACCIONA Ghella (AGJV) overleverer nå nordens hittil lengste jernbanetunnel, Blixtunnelen, til Bane NOR. Tunnelen utgjør 20 km av Follobanen, og er den første norske, lange jernbanetunnelen med to atskilte tunnelløp. Tunnelen vil gi et bedre togtilbud og halverer reisetiden mellom Oslo og Ski.

Blixtunnelen, som blir et viktig bindeledd i InterCity-utbyggingen sørøst for Oslo, har blitt prosjektert og bygd av ACCIONA og Ghella på oppdrag av Bane NOR. Overtakelsen markerer slutten for arbeidet, som har pågått i syv år. Etter planen åpnes tunnelen for trafikk allerede i desember 2022.

Halverer reisetid

Med dobbeltspor og en toppfart på 250 km/t vil togkapasiteten mellom Oslo og Ski dobles, i tillegg til at reisetiden mellom Ski og Oslo reduseres fra 22 til 11 minutter.

- Vi er stolte over å ha bidratt til å gjøre hverdagen enklere og mer effektiv for de mange passasjerene som daglig pendler mellom Ski og Oslo. Dette samferdselsprosjektet vil gjøre det enda enklere og raskere å reise kollektivt, som vil gi store gevinster for samfunnet, sier Juan Medina, Prosjektdirektør i ACCIONA

27.000 tonn CO2-utslipp er spart

Arbeidsfellesskapet AGJV har arbeidet målrettet for å redusere CO2-utslippene i prosjektet. Gjennom å ta i bruk verdensledende teknologi, nye løsninger og godt samspill med lokale partnere har arbeidsfellesskapet kuttet over 27.000 tonn CO2-utslipp.

- Prosjektet har fungert som en teknologilab og er en demonstrasjon av hvordan vi driver prosjekter. Prosjektene våre skal og må skape så store positive ringvirkninger og verdier lokalt som mulig. Derfor er vi opptatt av å dele vår kunnskap, erfaring og ekspertise med andre involverte aktører i prosjektene våre. Det mener jeg vi har lykkes med på Follobanen, sier Juan Medina.

Teknologisk fremskritt

Follobanen ble det første tunnelprosjektet i Norge som ble drevet ved bruk av fire store, dobbeltskjolds tunnelboremaskiner (TBM-er) for hardt fjell. TBM-ene har gjort det mulig å bygge to adskilte tunnelløp fra 4 ulike påhugg – som begge har en boret diameter på 9,9 meter og en lengde på 19,5 kilometer. TBM-ene ble utviklet for dette konkrete prosjektet i samarbeid mellom ACCIONA og Ghella.

- Blixtunnelen representerer et stort teknologisk fremskritt. Ved hjelp av avanserte overvåkings- og kontrollsystemer, har vi hatt kontinuerlig og presis oversikt over fremgangen i prosjektet og gjort nødvendige tilpasninger og løsninger underveis. Det har gitt oss god kontroll og sikret god fremdrift i prosjektet, avslutter Juan Medina.