Denne nettsiden benytter egne og tredjeparts cookies. Ved å forstsette å navigere på denne nettsiden, aksepterer du . Om du ønsker kan du forandre dine instillinger i din nettleser.

Hva leter du etter?

    Follobaneprosjektet (EPC TBM)

    Norges hittil største samferdselsprosjekt

     

    På TBM-delen av Follobaneprosjektet samarbeider ACCIONA og det italienske selskapet Ghella om utførelsen av det som kommer til å bli Nordens lengste jernbanetunnel, og Norges største samferdselsprosjekt. 

    TBM-tunnelen har to atskilte tunnelløp, som hver blir 18,5 km lange med en indre diameter på 8,75 meter. Den knytter sammen Oslo og Ski, og blir en sentral strekning i utbyggingen av Intercity-satsningen. Tunnelen er designet for at tog kan kjøre i 250 km/t mellom de to byene, og ble drevet ved bruk av fire store, dobbeltskjolds tunnelboremaskiner (TBM-er). TBM-ene ble døpt Anna fra Kloppa, Magda Flåtestad, Dronning Eufemia og Dronning Ellisiv til ære for fire av landets modigste og mest initiativrike kvinner. 

    Fra anleggsområdet på Åsland, som ligger halvveis mellom Oslo og Ski, og hvor installasjoner ble bygget for produksjon av betongelementer og massetransportsystem, startet de fire TBM-ene sin reise.  I en enorm kaverne ble TBM-maskinene, hver 150 meter lange og 2,400 tonn tunge, montert og startet utgravingen - to TBM-er mot Oslo og to mot Ski.  

    Den utfordrende jobben med å drive tunnelene innebar også sprengning av kaverner for TBM-ene, tverrslagstunneler (inkludert en 2,7 km lang rømningstunnel) og to 420 meter lange transporttunneler. Arbeidsfellesskapet, bestående av ACCIONA og Ghella, bygger også prosjektets jernbanetekniske installasjoner, bortsett fra signalanlegg. En motstandsdyktig transportinfrastruktur som gir trivsel og fremgang i det norske samfunnet. 

    Tunnelboringen ble fullført i februar 2019 da de to siste TMB-ene nådde frem til Ski. Prosjektet forventes være ferdig i 2021 og trafikken skal etter planen starte i desember 2022. 

    Lær mer om tunnelboresmaskiner (TBMer)

    Generell informasjon

    Sted
    Oslo. Norge
    Kontraktstype
    EPC (totalentreprise)
    Infrastruktur
    Jernbanetunnel med to løp som hver er 18,5 km lang, med en indre diameter på 8,75 m, boret gjennom berg ved hjelp av fire dobbeltskjolds tunnelboremaskiner.
    Forventet ferdigstillelse av prosjektet
    2021
    Mål
    Halvere reisetiden mellom Oslo og Ski fra 22 til 11 minutter. 
    Gevinst
    Økonomisk utvikling i regionen og legge til rette for bedre kommunikasjon mellom Oslo og Ski
    Milestone
    Etter ferdigstillelse blir dette den hittil lengste jernbanetunnelen i Norden.  

    Utforsk andre Flaggskipprosjekt

    Nytt dobbeltspor Sandbukta – Moss – Såstad (totalentreprise underbygning SMS 2A)

    Moss, Norge

    Bygging av dobbeltspor for Bane NOR på strekningen fra Sandbukta i nord til Såstad i sør, inkludert en ny jernbanestasjon i Moss.

    Flytt opp

    DU ER BARE ETT STEG UNNA!

    For å fullføre registreringen må du bekrefte påmeldingen i eposten vi har sendt deg.

    YOU'VE ONLY GOT ONE STEP LEFT!

    Please confirm your subscription in the email we just sent you to complete the registration and you will be able to download your ebook.

    DU ER ALLEREDE REGISTRERT!

    Om du ikke har mottatt e-poster fra oss, sjekk din «søppelpost» og legg oss til i adresselisten din, slik at du kan motta nyheter uten problem.

    labelSubscribeError

    Du har nå meldt deg av vårt nyhetsbrev. Du vil ikke lenger motta flere nyhetsbrev, med mindre du melder deg på igjen. Tusen takk.