ACCIONA kutter kostnader og CO2 med bedre prosjektplanlegging

28.04.2022
  • På Follobanen har ACCIONA tatt i bruk et innovativt planleggingssystem, som både kutter CO2-utslipp og som kan øke effektiviteten med hele 25 prosent. Nå ønsker ACCIONA å ta i bruk metodikken i alle store prosjekter selskaper er involvert i.

"Follobanen var det første prosjektet hvor vi tok i bruk denne metodikken her i Norge. Erfaringene viser at enkelte aktiviteter kan effektiviseres med hele 25 prosent når den blir fullt implementert, selv om effektene av pandemien har gjort det noe vanskeligere å måle dette", sier Juan Medina, Prosjektleder.

Gjennom systematisk bruk av planleggingsmetodikken tilrettelegger selskapet for mer effektive måter å administrere og planlegge store bygg- og anleggsprosesser på. Siden systemet ble tatt i bruk på Follobanen for tre år siden, har det også blitt innført på prosjektet E6 Ranheim-Værnes, hvor ACCIONA er totalentreprenør.

Forbedret samarbeid, åpenhet og koordinering er en viktig del av bakgrunnen for det nye systemet, der alle ansatte har et ord med i laget når det utvikles nye rutiner. Derfor handler det også om noe så grunnleggende som å bedre kommunikasjonen mellom mennesker, fortsetter Juan Medina.

"Det at ACCIONA er til stede på fem kontinenter, gir oss muligheten til å samarbeide og lære på tvers av land og kulturer. Samtidig øker det behovet for god koordinering og planlegging", sier Juan Medina.

Kutter CO2-utslipp

Systemet inkluderer en samarbeidsbasert metode kalt Last Planner System (LPS®), som gjør det mulig å lage realistiske planer for og av produksjonsteamet. Det at prosjekter kan gjennomføres mer effektivt, bidrar også til reduserte CO2-utslipp.

"Effektiv og systematisk planlegging bidrar til at vi unngår dobbeltarbeid og unødvendig transport. Det er vinn-vinn. Vi sparer oss dermed for dyr og ineffektiv transport, samtidig som vi kutter drivstoffbruk og CO2-utslipp", sier Prosjektlederen.

En av hovedutfordringene på Follobanen var å koordinere de elektromekaniske oppgavene som ble utført av hovedentreprenøren og relevante underleverandører. Juan Medina forteller at erfaringene fra Follobanen er svært lovende.

"Takket være LPS® klarte vi å utføre arbeidet på en strukturert og koordinert måte. Suksessen med metoden gjorde at vi også ville benytte den i andre prosjekter her i Norge", sier Juan Medina.

Kurser ansatte internt

Som en del av planleggingssystemet vil ACCIONA tilby sine ansatte kursing i de innovative metodene selskapet tar i bruk. Metodene baserer seg på prinsippene i Lean-metodikken. Alt handler om å ta de riktige stegene for en mer bærekraftig gjennomføring av bygg- og anleggsprosjekter, både økonomisk og for klima og miljø.

Vi ønsker at de ansatte skal få muligheten til å utvikle sin kompetanse og skape en kultur for holdningsendring. På samme tid håper vi å generere kunnskapen som trengs for å bygge og utvide Lean-metodikken i ACCIONA, slik at vi kan ta nye steg for å kutte utslipp og bygge mer effektiv, bedre og billigere", sier Juan Medina.

Ved å delta i kurset vil ACCIONAs ansatte få muligheten til å utvikle nøkkelferdigheter innenfor prosjektplanlegging. Startskuddet for kurset er i september, og består av 40 timer med teoretisk innføring. De ansatte vil også få praktisk erfaring, gjennom deltakelse i prosjekter som spenner seg over fire måneder.

"Vi er overbevist om at mer systematisk og bedre prosjektplanlegging kan gi store gevinster både for selskapet, våre ansatte og samfunnet", avslutter Juan Medina.