Etter sju års arbeid har de 25 energisentralene som er installert i tunnelene fått strøm. 23. mars startet arbeidsfellesskapet ACCIONA og Ghella (AGJV) - sammen med sin oppdragsgiver Bane NOR - energitilførselen til det elektriske kraftforsyningssystemet i jernbanetunnelene på Follobanen. Arbeidet ble fullført på én uke.
Milepælen ble nådd syv år etter kontrakten om byggingen av to tvillingtunnelene ble signert. Tunnelene er 19 kilometer lange og 8,8 meter brede, og vil halvere reisetiden mellom Oslo og Ski.
Energitilførselen til systemet innebærer oppstart av totalt 25 energisentraler i de to tunnelene.
Tunneldelen av Follobanen er ikke ferdigstilt, men denne viktige milepælen bidrar til at arbeidsfellesskapet, ledet av ACCIONA, og oppdragsgiver kan fortsette arbeidet slik at tunnelene kan settes i drift når de er ferdige. Det tette samarbeidet mellom deltakerne i prosjektet – bestående av AGJV, Bane NOR og underleverandørene som er involvert i prosjektet – har vært avgjørende for å nå denne store milepælen.
Prosjektet
Byggingen av høyhastighetstunnelene på Follobanen er det største samferdselsprosjektet i Norge til nå. Prosjektet utgjør deninnerste del av InterCity-utbyggingen sørøst for Oslo, og skal forbedre infrastrukturen og mobiliteten på Østlandet.
Prosjektet, som ble tildelt ACCIONA-Ghella joint venture i 2015, har blitt utført ved bruk av fire tunnelbormaskiner (TBM), som har bidratt til å gjøre utbyggingen til det første tunnelprosjektet med stor diameter i landet.
Vis ACCIONA sosiale medier