Denne nettsiden benytter egne og tredjeparts cookies. Ved å forstsette å navigere på denne nettsiden, aksepterer du . Om du ønsker kan du forandre dine instillinger i din nettleser.

Hva leter du etter?

Bane NOR og MossIA ANS feiret gjennomslag i Mossetunnelen i Sandbukta

11.03.2021
  • Prosjektet Sandbukta – Moss – Såstad (SMS2A) slo seg gjennom Mossetunnelen i Sandbukta 10. mars.  

Tunnelarbeidet på Mossetunnelen begynte den 28. november 2019 og siden da har prosjektet kommet 760 m nord mot Sandbukta med konvensjonell drift med boring og sprengning.

SMS2A prosjektet er en viktig del av Bane NORs InterCity satsing i Norge, og oppdraget blir utført av joint venture-selskapet MossIA ANS som består av selskapene Implenia Norge AS og ACCIONA.

Bane NOR og MossIA ANS bygger 10 km nytt dobbeltspor gjennom Moss kommune, med 2 nye tunneler: den 2,3 km lange Mossetunnelen i nord og den 2,1 km lange Carlbergtunnelen i sør, samt en ny Moss stasjon med et 800 m langt stasjonsområde og 4 spor til plattformen. 

På god vei til å levere et bedre togtilbud

- Gjennombruddet ut i dagslys i Sandbukta er en viktig milepæl. Arbeidene har gått veldig bra og jeg er stolt av tunnel teamet og alle øvrige disipliner som har bidratt med viktig kunnskap og ekspertise. Det er mye hardt arbeid som er nedlagt, sier MossIA prosjekt direktør Ragnar Reitan og legger til;

- Jeg vil også takke Bane NOR for oppdraget og gratulere alle som har bidratt til milepælen, la han til.

-Med gjennombruddet på Mossetunnelen er vi på god vei til å levere et bedre togtilbud til de som bor i Moss og reisende på Østfoldbanen, sier Birger Steffensen, Bane NORs prosjektsjef for jernbaneutbyggingen i Moss.

-MossIA har stått godt på og ligger foran planen på tunneldriving, og dette har blitt gjort uten skade med sykefravær midt under en pandemi. Dette er en viktig milepæl, sier Steffensen.

Samme type gjennomslag vil skje i sørgående retning mot Kransen i sentrum i 2022. Når dette skjer, vil hele Mossetunnelens konvensjonelle sprengningsarbeider være ferdige.

Målet med SMS2A prosjektet

Økt kapasitet og kortere reisetid på Østfoldbanen er målet. Prosjektet vil øke frekvensen til 4 tog per time fra Moss til Oslo og vil sammen med Follobane-prosjektet kutte reisetiden med 20 minutter, til ca. 30 min fra Moss til Oslo.

 Fakta omMossetunnelen

  • En del av Bane NORs InterCity utbygging
  • 2.3 km tunnel fra Sandbukta i nord til Moss Sentrum i sør
  • Drevet med konvensjonell drift, boring og sprengning
  • Tunnelen har et tverrsnitt på 130 kvadratmeter, ca 13.5 meter bredt og 10 meter høyt
  • Tunnelen kom ut i dagen i fjellskjæringen sør for Molbekktjern den 10 mars

 

Flytt opp

DU ER BARE ETT STEG UNNA!

For å fullføre registreringen må du bekrefte påmeldingen i eposten vi har sendt deg.

YOU'VE ONLY GOT ONE STEP LEFT!

Please confirm your subscription in the email we just sent you to complete the registration and you will be able to download your ebook.

DU ER ALLEREDE REGISTRERT!

Om du ikke har mottatt e-poster fra oss, sjekk din «søppelpost» og legg oss til i adresselisten din, slik at du kan motta nyheter uten problem.

labelSubscribeError

Du har nå meldt deg av vårt nyhetsbrev. Du vil ikke lenger motta flere nyhetsbrev, med mindre du melder deg på igjen. Tusen takk.