Trøndersk papiravfall skal kutte klimagassutslipp på nye E6 Ranheim-Værnes

11.06.2021

ACCIONA nådde målet om å bli et karbonnøytralt selskap allerede i 2016. Selskapet ble nylig anerkjent som en av Europas klimaledere av Financial Times, med en topp tre-plassering i kategorien Construction.

Nå går ACCIONA sammen med forskningssenteret SINTEF og papirprodusenten Norske Skog om å teste en ny innovasjon på E6 strekningen mellom Ranheim og Værnes. Prosjektet bygges på oppdrag for Nye Veier, som er statens veiselskap. Dersom forsøket blir vellykket, kan erfaringene fra E6 prosjektet gi store kutt i CO2-utslipp i fremtidige prosjekter. E6 Ranheim-Værnes prosjektet vil bidra til å demonstrere gjennomførbarheten av teknologien.

Kan redusere utslipp med 70 prosent

Kvikkleire skaper store problemer i en rekke byggeprosjekter, og kan blant annet forårsake skred – noe som kan få dramatiske konsekvenser. Idag brukes ofte  materialer som sement og kalk for å få kontroll på kvikkleiren for å sikre en stabil konstruksjon i byggeprosjekter.

I FoU-prosjektet som nå pågår på E6-prosjektet undersøkes det om det er mulig å benytte aske fra papiravfall for å stabiliere kvikkleire. Ved å erstatte kalk og sement med dette miljøvennlige biproduktet fra papirindustrien, kan CO2-fotavtrykket i forbindelse med veiutbygginger reduseres kraftig.

"Resultatene fra utprøvingen så langt er svært lovende, og kan bidra til at vi kan redusere klimagassutslippene knyttet til hånderingen av kvikkleire med hele 70 prosent", sier Jacobo Arnanz, Anleggsdirektør ACCIONA Norge.

Bruker aske fra papiravfall

Papir kan resirkuleres flere ganger til cellulosefibrene er for korte til å resirkuleres igjen. I dag blir brukte cellulosefibre, slam og annet papiravfall brent for å produsere energi. Asken fra denne prosessen sendes deretter til et deponi. Nå har imidlertid Acciona og samarbeidende forskningsinstitutter gjennom deres FoU-arbeid funnet ut at denne papirasken har lignende egenskaper som sement.

"ACCIONA har vært karbonnøytrale siden 2016. Likevel er vi alltid på jakt etter nye innovatie løsninger som er til det beste for klimaet. Våre ambisiøse planer og prosjekter har kuttet selskapets utslipp med mer enn 84 prosent siden 2010, og vi har store planer om å strekke oss enda lenger i årene som kommer", sier Jacobo Arnanz..

ACCIONA har tidligere gode erfaringer knyttet til bruk av aske fra papiravfall. I prosjektet PAPERCHAIN, som ble delvis finansiert av EU-kommisjonen gjennom Horizion2020-programmet, demonstrerte ACCIONA varigheten og miljøytelsen til papiravfall som substitutt for kalk og sement. ACCIONA koordinerte prosjektet hvor 20 partnere fra hele Europa deltok. Som en del av prosjektet bygget ACCIONA en veistrekning i den spanske regionen Aragón hvor denne asken ble benyttet som fundament.

Kortreist bærekraft fra Skogn

Asken fra papiravfallet som benyttes i dette testprosjektet blir fraktet direkte fra Norske Skogs fabrikk i Skogn, som produserer papir for det europeiske papirmarkedet. Her finnes det også et returfiberanlegg, som tar imot store mengder hvitt returpapir. Fabrikken ligger kun 4 mil fra E6 Ranheim-Værnes prosjektet – ca. en halvtimes kjøretur med bil.

"Vi er fornøyde med å ha funnet et så kortreist produkt kan bidra å redusere klimagassutslippene våre. Vi har stor tro på prosjektet, og mener dette kan være et viktig bidrag i overgangen til den sirkulære økonomien. Når teknologien har blitt validert, er målet å ta løsningen i bruk i flere prosjekter i Norge", sier Jacobo Arnanz, Anleggsdirektør ACCIONA Norge.