Fremtidens tunnelteknologi tatt i bruk i Moss

18.06.2021

En ny teknisk informasjonsløsning tas nå i bruk under bygging av nytt dobbeltspor gjennom Moss. Denne innovasjonen kan bidra til bedre kontroll og sikkerhet i store tunnelbyggeprosjekter.

Norske bygg- og anleggsprosjekter blir stadig mer komplekse, samtidig som det stilles høyere krav til effektivitet og kostnadskontroll. Arbeidsfellesskapet mellom Implenia Norge AS og ACCIONA, kjent som MossIA ANS, bruker en helt ny sanntidsteknologi for å gi bedre kontroll og sikre fremdrift i arbeidet med byggingen av 10 km dobbeltspor jernbane mellom Sandbukta og Såstad, gjennom Moss kommune.

- Bane NOR prosjektet i Moss er et godt eksempel på hva fremtiden bringer. I løpet av de siste par månedene har vi installert sensorer, kameraer og annet utstyr. Vi tror denne løsningen kan ha et enormt potensiale for hele bransjen, sier Jacobo Arnanz, anleggsdirektør i ACCIONA i Norge.

Bedre kontroll og sikkerhet

Digitunnel er en løsning som samler og integrerer enorme mengder sanntidsinformasjon generert på byggeplassen, og gjør om disse dataene til meningsfull informasjon som blir tilgjengeliggjort for alle involverte parter. Dataene gjøres tilgjengelig via en web-basert løsning. Dataene er tilgjengelige via datamaskiner i kontrollrom, tekniske kontorer og ellers over hele verden ved hjelp av datamaskiner eller mobilenheter.  Den gir sanntidsinformasjon om fremdriften i prosjektet, gir økt sikkerhet for arbeiderne, og reduserer dramatisk behovet for papirarbeid og manuell kontroll.

Bruk av Digitunnel gjør det enkelt å få oversikt over hvor mange mennesker og kjøretøy som er i tunnelen, noe som bidrar til en god kontroll i prosjektet. Systemet overvåker også luften i tunnelen, og vil for eksempel umiddelbart fange opp eventuelle farlige gasser i tunnelen. Det bidrar til å øke sikkerheten til arbeiderne i tunnelen.

Kan potentielt spare store beløp med bærbar teknologi

Mye papirarbeid, dobbeltarbeid og unødvendige forsinkelser er normen i mange store byggeprosjekter. Det kan fort bli dyrt. Ved å automatisere slike prosesser frigjøres viktig tid til å konsentrere seg om fremdriften, samtidig som at sjansene for at noe går galt reduseres. Løsningen kan også gi bedre kostnadskontroll.

- Papirarbeid og kontroller kan være tidkrevende prosesser, og faren for menneskelige feil er alltid til stede. Digitunnel gjør byggeprosesssen tryggere og enklere for alle som er involvert i et prosjekt, fordi all nødvendig informasjon praktisk talt er tilgjengelig via fingertuppen, forteller Jacobo Arnanz.

Håper å ta Digitunnel i bruk over hele verden

Cramos innovasjonsbarometer 2020, som bygger på en spørreundersøkelse gjennomført av Norstat blant 170 virksomheter i bygg- og anleggsbransjen, viser at det i økende grad jobbes strategisk med innovasjon i bygg- og anleggsbransjen. Nye ideer og bedre løsninger er helt avgjørende for å få bedre konkurranseevne, mer kostnadskontroll og større verdiskaping. ACCIONA er blant ledende internasjonale selskaper som satser tungt på innovasjon, utvikling og forskning.

- I 2020 investerte ACCIONA 2,4 milliarder kroner forskning, teknologi og utvikling gjennom våre egne avdelinger og samarbeider med universiteter og selskaper over hele verden. Alle våre løsninger utvikles med tanke på å forbedre prosjektene vi jobber med. Den nye teknologien testes lokalt på anleggs- og byggeplassene våre, som her i Moss. Dersom testingen går slik vi håper, vil vi ta Digitunnel i bruk og revolusjonere bygg- og anleggsprosjekter verden over, sier Jacobo Arnanz.