ACCIONAs milepæler i 2020

18.01.2021
  • Vi ser tilbake på noen av ACCIONAs mest betydningsfulle prosjekter gjennom 2020, nok et år som fikk oss til å styrke vårt engasjement for å designe en bedre planet.

2020 har vært preget av COVID-19-pandemien og har vært full av utfordringer knyttet til helse, økonomi og klima. Som selskap er vi klar over at det nå mer enn noensinne er nødvendig å jobbe med en forretningsmodell med fokus på bærekraftig utvikling og samfunnets behov.

ACCIONA har i årevis forpliktet seg i kampen mot klimaendringer ved å generere 100% ren, fornybar energi, sørge for at millioner av mennesker har tilgang til vann og bygge robust infrastruktur.

La oss ta en titt på våre største milepæler og hva vi oppnådde i 2020 i vårt oppdrag med å designe en bedre planet.

JANUAR

ACCIONA named among the world's 100 most sustainable companies in Davos.

I januar ble ACCIONA inkludert i rangeringen "2020 Global 100 Most Sustainable Corporations", som utgis hvert år i Davos, Sveits og analyserer rundt 7500 selskaper over hele verden basert på 21 bærekraftkriterier. Vi har blitt inkludert i denne rangeringen i tre år på rad.

ACCIONA to build and operate its first desalination plant in Hong Kong

I begynnelsen av året ble ACCIONA også valgt til å bygge sitt første avsaltningsanlegg i Hong Kong. Prosjektering og bygging startet i januar, og anlegget vil åpne i 2023, med en innledende vannproduksjonskapasitet på 135.000 m³ per dag.

FEBRUAR

ACCIONA named world leader in sustainability by S&P Global and RobecoSAM

I februar ble ACCIONA kåret til det ledende elselskapet innen bærekraft i Sustainability Yearbook 2020, utarbeidet av S&P Global og RobecoSAM.

MARS

ACCIONA wins the WEX Global 2020 prize in the "Innovation for Desalination" category thanks to the DREAMER project

Innovasjon er en av ACCIONAs styrker når det gjelder å finne løsninger som tilfører verdi til samfunnet vårt. I mars ble vår innsats anerkjent med WEX Global 2020-prisen i kategorien "Innovasjon for avsaltning" takket være DREAMER-prosjektet.

ACCIONA to build a 1,026 MW wind farm in Queensland (Australia)

ACCIONA åpnet den første vindparken i 2020, etter å ha blitt valgt til å bygge MacIntyre-komplekset i Queensland. Med en total kapasitet på 1026 MW er dette vår største vindpark i Australia. Dette prosjektet er verdsatt til 1 milliard euro (AU $ 1,96 milliarder), noe som vil øke Queensland-regjeringens avkarboniseringsstrategi.

APRIL

ACCIONA joins the European Alliance for a Green Recovery (Green Recovery Alliance)

I april, en av de tøffeste månedene under pandemien, ble ACCIONA med i European Alliance for a Green Recovery. ACCIONA har sluttet seg til mer enn 180 bedriftsledere, europeiske statsråder og parlamentsmedlemmer, fagforeningsledere og samfunnsledere, og oppfordrer regjeringene i EU til å prioritere kullfattige investeringer i sine økonomiske utvinningsplaner etter Covid-19.

ACCIONA will build its fourth desalination plant in Saudi Arabia

I samme måned styrket ACCIONA sin tilstedeværelse i vannbehandlingsvirksomheten i Saudi-Arabia ved å bygge sitt fjerde avsaltningsanlegg i landet. Med en kapasitet på 600 000 m³ per dag og evnen til å betjene en befolkning på tre millioner mennesker, vil det være et av de største avsaltingsanlegg for omvendt osmose i verden.

MAI

The digital twin, another step forward in ACCIONA's commitment to technology

I mai klarte ACCIONA å fullføre den digitale tvillingen til et av de største avsaltningsanleggene i Midtøsten. Dette er en nøyaktig digital reproduksjon av prosjektet som gjør det mulig å analysere, optimalisere og forbedre produktiviteten, redusere utviklingstider og oppdage feil tidlig.

World Economic Forum names ACCIONA's GREENCHAIN® platform as energy innovation breakthrough of the decade

I tillegg er GREENCHAIN®, ACCIONAs plattform som garanterer fornybar opprinnelse til selskapets energi, valgt ut som en av de mest innovative løsningene i dette tiåret i energibransjen av World Economic Forum.

ACCIONA's response to the coronavirus crisis

Som svar på den enorme trusselen mot folkehelse, samfunn og forretningsaktivitet som COVID-19-viruspandemien forårsaker, tar ACCIONA alle nødvendige skritt for å beskytte helsen og sikkerheten til sine ansatte, og samtidig sikre kontinuitet i sine virksomheter og tjenester - noen av dem essensielle for samfunnet. ACCIONA samarbeider også med offentlige institusjoner og sosiale aktører for å bekjempe denne pandemien.

JUNI

ACCIONA becomes world's largest shared motorcycle operator

Etter distribusjonen i flere europeiske byer ble ACCIONA verdens største scooterdelingsoperatør i juni. ACCIONA har økt sitt nettverk av delte elektriske scootere til 10.000 enheter, den største flåten i verden, med tilstedeværelse i Spania, Italia og Portugal.

ACCIONA will build Hospital del Niño (New Children's Hospital) in Panama

I juni fant vi ut at Panamas helsedepartement (Minsa) hadde tildelt ACCIONA kontrakten om å bygge, utstyre og vedlikeholde Hospital del Niño (New Children's Hospital) i Panama City (Panama). Prosjektet, til en verdi av 614,2 millioner dollar (560 millioner euro), innebærer å bygge et av landets viktigste sykehuskomplekser.

JULI

ACCIONA inaugurates the first grid-connected floating photovoltaic plant in Extremadura, Spain

Et av de mest slående prosjektene i 2020 var Sierra Brava-anlegget, det første nettilkoblede flytende solcelleanlegget i Spania. Solcelleanlegget i Sierra Brava er et innovativt prosjekt som gjør det mulig å studere en rekke tekniske løsninger for installasjon av solcellepaneler på overflaten av innsjøer eller reservoarer.

AUGUST

ACCIONA tops Sustainalytics' ESG Risk Rating

I 2020 ble ACCIONA rangert som det mest bærekraftige selskapet i verden innen "multi-utilities" -sektoren av Sustainalytics 'ESG Risk Rating.

ACCIONA sikret seg også sin plass i FTSE4GOOD bærekraftindeks igjen - bærekraftsaksjonen som ble opprettet av London Stock Exchange - som den har blitt inkludert i hvert år siden 2011.

SEPTEMBER

ACCIONA relaunches its investment in Chile with construction of a 238 MWp photovoltaic complex

I september begynte ACCIONA byggingen av solcelleanlegget Malgarida I og II i Chile. Prosjektet vil være ACCIONAs syvende fornybare anlegg i landet. Disse solcelleprosjektene vil kreve en investering på 170 millioner dollar og vil nå en årlig generasjon på 654 Gwh ren energi. Dette beløpet tilsvarer strømbehovet til 280.000 chilenske hjem.

ACCIONA completes acquisition of the main part of Lendlease Engineering's project portfolio

I samme måned fullførte ACCIONA oppkjøpet av hoveddelen av den pågående virksomheten i Australia av Lendlease Engineering, et datterselskap av Lendlease, kunngjort i slutten av 2019. Oppkjøpet, sammen med nye prosjekter vunnet de siste månedene, øker ACCIONAs infrastruktur ordrereserve i landet til omtrent AU $ 4 milliarder (€ 2,47 milliarder) på tvers av et stort utvalg av private og offentlige kontrakter.

OKTOBER

ACCIONA signs contract to take over the concession for the construction and O&M of São Paulo Metro Line 6

I oktober signerte ACCIONA avtalen om overføring av konsesjonskontrakten for bygging, drift og vedlikehold av São Paulo Metro Line 6 (Orange line), sammen med det brasilianske konsortiet MOVE og staten São Paulo. Prosjektet er verdsatt til € 2,3 milliarder (R $ 15 milliarder). Når den er ferdig, vil linje 6 betjene 600 000 passasjerer daglig.

ACCIONA presents its new "Desalination Platform", a cutting-edge initiative for desalination R&D+I

ACCIONA lanserte også "Desalination Platform". Et innovativt rom for å demonstrere ny FoU + I-utvikling som fører til økt effektivitet og bærekraft i avsaltingsprosesser.

NOVEMBER

ACCIONA becomes the world's greenest power utility company for the sixth consecutive year

Da året nærmet seg slutten, sikret ACCIONA seg posisjonen som verdens "grønneste" strømforsyningsselskap på "New Energy Top 100 Green Utilities" -rangeringen, for sjette år på rad.

DESEMBER

ACCIONA starts energisation at its biggest US wind farm, La Chalupa (198 MW)

Vi avsluttet året med å kunngjøre starten på vår største vindpark i USA, La Chalupa (198 MW), som ligger i Texas. La Chalupa er ACCIONAs tiende vindpark i USA, og tar vindkraftkapasiteten over 1000 MW i landet (1.064 MW). La Chalupa er utstyrt med 63 Nordex AWP 3150 turbiner.