ACCIONA utpekt av Corporate Knights som et av verdens 100 beste selskaper på overgang til avkarbonisering

25.01.2021
  • ACCIONA, som har vært med på listen siden 2018, klatret 39 plasser til rangering nr. 31 i verden

For fjerde år på rad er ACCIONA inkludert på Corporate Knights Global 100-rangering, som inkluderer de 100 mest bærekraftige selskapene over hele verden.

ACCIONA har vist en av årets mest fremragende prestasjoner på denne indeksen, og har klatret 39 plasser opp til nr. 31. Dette takket være sitt engasjement for avkarbonisering, i den pågående klimakampen og med arbeidet for å redusere konsekvensene av global oppvarming.

ACCIONAs forbedrede posisjon på rangeringen ble gjort mulig gjennom selskapets tilpasning av forretningsaktiviteten til den europeiske taksonomien av aktiviteter som bidrar til avkarbonisering. 93% av selskapets investeringer og 83% av driftsresultatet (EBITDA) er kategorisert innenfor den såkalte "grønne økonomien".

I tillegg har ACCIONA, som har vært karbonnøytralt siden 2016, forpliktet seg til å redusere 60% av sine forurensende utslipp innen 2030 og å kutte 47% av disse utslippene gjennom hele verdikjeden.

ACCIONA er et av selskapene bak initiativet 'Business Ambition for 1.5 ° C: Our Only Future', som søker å fremme selskapers rolle i overgangen til en karbonfri økonomi. Det overordnede målet er å forhindre at planetens gjennomsnittstemperatur stiger med mer enn 1,5 grader Celsius.

Corporate Knights er en ledende forlagsgruppe som spesialiserer seg på global bærekraftsrangering. Organisasjonen studerte 8080 selskaper med en omsetning på over 1 milliard dollar over hele verden for å etablere årets Corporate Knights Global 100-rangering.

Disse selskapene ble analysert i henhold til økonomiske, miljømessige og sosiale indikatorer. Prosentandelen av fortjeneste knyttet til grønn økonomi, klimagassutslipp, bruk av fornybar energi, forpliktelse til bærekraftige leverandører og innovasjon er blant kriteriene som er inkludert i analysene.

Å være en del av årets Global 100 Most Bærekraftige selskaper er nok en demonstrasjon av ACCIONAs forpliktelse til bærekraftig ledelse, og følger andre omtaler i globale rangeringer som FTSE4Good, CDP og Dow Jones Sustainability Enlarged, der ACCIONA er verdens mest bærekraftig selskap i sin sektor (Electric Utilities).

Corporate Knights 2021 Global 100-rangering ble offentliggjort på Davos Agenda 2021, som i år holdes digitalt.

På årets Davos Forum ble viktigheten og tidsaspektet i klimakampen fremhevet av både internasjonale ledere og representanter for den private sektoren, til tross for de eksepsjonelle omstendighetene verden står overfor som et resultat av COVID-19.  Potensialet i at overgangen til en karbonfri økonomi kan akselerere økonomisk gjenoppretting fra pandemien ble også understreket.

the pandemic.