ACCIONA går til neste fase av milliardprosjektet E6 Ranheim - Værnes

15.05.2020
  • ACCIONA og Nye Veier har inngått avtale om å fortsette med neste fase av prosjektering og utbygging av motorveien E6 Ranheim - Værnes.
  • Prosjektet har en verdi på rundt 4,3 milliarder kroner.

ACCIONA og Nye Veier er enige om å gå videre til neste trinn i prosjekteringen og utbyggingen av E6 Ranheim - Værnes. Partene har jobbet sammen med å optimalisere prosjektet siden 2018.

Prosjektet har en verdi på rundt 4,3 milliarder kroner (390 millioner euro). Arbeidet skal etter planen starte når reguleringsplanene er godkjent i Trondheim, Malvik og Stjørdal kommune. ACCIONA vil bruke lokal arbeidskraft i byggingen og styrke de kommersielle båndene til lokale underleverandører og selskaper. E6-prosjektet vil gi betydelige økonomiske ringvirkninger for regionen.

- For ACCIONA er det viktig at alle prosjektene våre skaper så store positive ringvirkninger og verdier som mulig lokalt. Vi gleder oss til å fortsette å dele kunnskap, erfaringer ogkompetanse med våre partnere i E6 Ranheim - Værnes-prosjektet, sier Jacobo Arnanz, prosjektdirektør i ACCIONA Norway.

Siden kontrakten ble tildelt i 2018, har ACCIONA utført prosjekteringsarbeid sammen med Nye Veier. Det har skjedd under den nye kontraktsmodellen med tidlig involvering, som sikrer god samhandling mellom byggherre og entreprenør. ACCIONA har med seg de norske underleverandørene Rambøll og Leonhard Nilsen & Sønner i prosjektet.

Det grunnleggende prosjekteringsarbeidet har blant annet handlet om å redusere risikoen for uforutsette omstendigheter. Det har også optimalisert designet av veien, for å styrke sikkerheten og trafikkflyten i byggefasen.

- Vi kombinerer internasjonal ekspertise med lokal kunnskap og leverer innovative og bærekraftige løsninger for å løse store utfordringer. E6 Værnes- Ranheim er et viktig prosjekt for hele Norge, og vi er veldig stolte av å få være en del av dette, sier Arnanz.

Prosjektet E6 Ranheim - Værnes omfatter prosjektering og bygging av 23 kilometer med firefelts motorvei langs dagens E6-trasé. Det skal også bygges tre tunneler parallelt med de eksisterende. I prosjektet inngår totalt åtte bruer. Prosjektet vil redusere køer og stimulere til vekst og utvikling i sammenslåtte Trøndelag.

ACCIONA etablerte seg i Norge for fem år siden og har siden det spilt en stadig viktigere rolle i norske infrastrukturprosjekter. ACCIONA er blant selskapene som er blitt tildelt kontrakten med en verdi på 6,3 milliarder kroner for det store jernbaneprosjektet Sandbukta –Moss –Såstad. Hovedarbeidene inkluderer to tunneler, en kulvert samt en ny stasjon i sentrum av Moss.

ACCIONA er også i ferd med å avslutte arbeidet med de to 18,5 km tunnelløpene mellom Oslo og Ski som er boret med fire tunnelboremaskiner (TBM). Når arbeidet med Follobanen er fullført, vil jernbanetunnelene være Nordens lengste. Gjennom bruk av verdensledende teknologi, nye løsninger og godt samspill med lokale partnere har ACCIONA kuttet over 27.000 tonn CO2-utslipp i dette prosjektet.